måndag 31 mars 2014

Knep, knåp och kryp

Våren är här och vi har idag räknat spindlar och skalbaggar. Och deras ben.

I en ask låg det skalbaggar och spindlar. Det fanns åtta djur i asken. Djuren hade tillsammans 54 ben. Hur många spindlar fanns det i asken? Hur många skalbaggar fanns det i asken? 

Vi pratade igenom problemet noga innan vi började lösa det. Vi funderade över om vi behövde ställa några frågor. Någon tyckte att det vore bra att veta hur många ben spindlar respektive skalbaggar har. Den kunskapen fanns i gruppen. Sedan angrep vi problemet.

Man fick välja strategi i gruppen och även på vilket sätt man ville redovisa lösningen.

De flesta valde att rita och räkna.

 Många använde gissa-strategin och då blev det en del ändrande i bilden.

 Andra byggde med klossar. Åtta klossar för spindlar och...

 ... sex klossar för skalbaggar.

 Djup koncentration.

Kan vi skriva detta på mattespråk?

"Åtta ben på den..."

Många valde att först göra fyra spindlar och fyra skalbaggar. Jämnt och bra. Synd bara att det blev lite för många ben.

En strategi var att först plocka fram 54 ben (klossar). Sedan var det bara att gruppera i lämpliga grupper.

Hm... kan vi göra om någon spindel till en skalbagge?

Klurig, nyttig start på veckan. Även om det kändes som lite extra mycket måndag på Solen idag så har vi nu satt igång hjärnan igen.

fredag 28 mars 2014

Vi lär känna Roald Dahl

Idag fokuserade vi på "Vi läser-biten" av vårt spännande tema.

Vi bekantade oss lite med personen Roald Dahl. Anna och Katharina berättade om Roald Dahls liv och vi skrev upp stödord på tavlan efter hand som vi fick reda på nya saker. Det visade sig att det i Roald Dahls liv fanns många likheter med HC Andersens liv. När vi lärde oss mer och mer om Roald Dahl kunde vi också hitta flera kopplingar mellan hans eget liv och de berättelser han skrivit.

Tillsammans formulerade vi med hjälp av stödorden en gemensam text om Roald Dahl.

 Alla skrev sedan av texten på egna dokumentationsblad.

Detta var en första input kring Roald Dahl som person. Nästa vecka kommer vi att skriva egna faktatexter om den världsberömde författaren.

Vi tycker det är viktigt att lära sig se författaren bakom boken. När vi jämför författarens liv med det han/hon skrivit tränar vi oss på att se kopplingar.

Nästa steg blir att göra egna kopplingar relaterade till mig själv, till en text jag läst eller något jag upptäcker i världen runt omkring mig.

Att kunna göra kopplingar är en lässtrategi och något vi tränar mycket just nu.

Vi märker redan att barnen börjat bli vana att tänka så. Någon räckte upp handen idag och sa (apropå att Roald Dahls pappa dog): "Jag vill göra en koppling!" Sedan berättade hon om när en släkting blev svårt sjuk och om hur rädd hon själv varit då, för att släktingen skulle dö.

Dessa barn kan nå hur långt som helst! Vi på Solen ser redan fram emot måndag. Trevlig helg alla läsare!

torsdag 27 mars 2014

Hela vida världen

Idag har vi fokuserat extra på resebiten av vårt "Vi läser och reser-tema". 

Dagens målskylt såg ut så här.

Vi hade ett långt samtal framför världskartan. Vi utgick ifrån Sverige och letade upp de länder vi hittills rest till, det vill säga, Danmark och Storbritannien. Vi tittade på världsdelarna, ekvatorn och pratade om vilken betydelse det har för klimatet i ett land, vilken breddgrad man bor på. Intresset var enormt och vi hade säkert suttit och pratat fortfarande om alla som ville fick prata så mycket de ville.

Sverige ligger riktigt långt norrut på jordgloben.

Sedan fick alla sin egen världskarta och vi fyllde i de länder vi rest till. Och Sverige så klart.

Plocka gärna fram kartor hemma och prata med barnen om till exempel länder, världsdelar, ekvatorn och polerna. 

tisdag 25 mars 2014

Utvecklingssamtalskvällar

Hej på er!
På torsdag morgon kl 8 sätter vi upp tiderna för utvecklingssamtal i kapprummet.
Tänk på att anteckna dig på rätt lista - grupp 1, 22/4 och grupp 2, 29/4.
Välkomna!

söndag 23 mars 2014

Den lille Havfrue

I torsdags såg vi filmen om den lilla sjöjungfrun. Många hade sett Disneys version och vi märkte snart att den skiljer sig väldigt mycket ifrån HC Andersens saga. Prinsen och sjöjungfrun gifter sig till exempel inte med varandra i sagan. 

Vi fick en bra diskussion om detta och enades till slut om att Disney vill tjäna pengar. Då måste många se filmen och köpa saker som hör till filmen. Då ska filmen ha ett superlyckligt slut. Annars vill inte människor se den. Och då tjänar inte Disney några pengar.

Sedan tog vi en tur till Köpenhamn och tittade på Eriksens välkända skulptur som välkomnar resenärer till Danmark. Vi lärde oss lite olika saker om denna, en av Danmarks allra mest kända sevärdheter.

Vi sammanfattade vad vi fått reda på, med hjälp av några stödord.

Med hjälp av stödorden skrev vi en kort faktatext om den lille Havfrue.

 Det märktes att vi tränat att skriva faktatexter, på många olika sätt.

Alla tog sig an uppgiften på ett bra sätt.

Den lilla sjöjungfrun engagerade. Och tänk att danska kvinnor firar hennes födelsedag genom att hoppa i vattnet och simma runt henne. Tokigt, och roligt!

Kul med kulor!

Vi tog nya tag med multiplikation idag. Vi satsar väldigt mycket på att alla ska förstå det nya räknesättet. På detta sätt lägger vi en stadig grund som vi längre fram kan bygga vidare på, när vi kommer till att automatisera kunskaperna. Det som kallas tabellträning.

Vi hämtade inspiration från rasten och använde barnens egna kulor som praktiskt material.

Flera lånade generöst ut. Kul! :D

En hel hög multiplikationsuttryck behövdes också.

Vi byggde till uttrycken och pratade mycket om skillnaden mellan 2 gånger 4 och 4 gånger 2.

Inte alldeles enkelt.


Diskussionspartnern är så viktig i dessa övningar. På alla håll hörs matematiska resonemang.

Jobbar man alltid på egen hand missar man alla dessa gyllene tillfällen att sätta ord på sina egna matte-tankar och att lyssna och försöka förstå en kamrats funderingar. Det vill säga att utveckla förmågan att föra och följa matematiska resonemang.

Två grupper med fyra kulor i varje grupp = två gånger fyra.

 Barnen gick sedan runt och la ut rätt uttryck till olika kulbyggen.

 Lite diskussion om vilket som var rätt, blev det ibland.

 Till slut var vi ganska säkra.

Då var vi redo för att träna på ett arbetsblad. Vi skrev matematiska uttryck till bilder. Då använde vi både upprepad addition och multiplikation.

 Vi ritade bilder till färdiga uttryck.

 Först läsa uppgiften...

 ... sedan bestämma hur man ska göra.

Och så gör man det.

 Tänka, tänka!

På baksidan löste vi en räknesaga med multiplikation.

Passets sista utmaning var att skriva en egen multiplikations-räknesaga. Det var lite svårt eftersom det ju är ett ganska nytt sätt att tänka på. Det ville gärna bli addition. Läxan till fredag är att skriva en egen multiplikations-räknesaga. 

Anna och Katharina hade minsann tur i sandlådan!